Pszichológiai,gyógypedagógiai vizsgálatok

IQ vizsgálat
A tanulási problémák esetén fontos kiszűrni, hogy milyen képességekkel rendelkezik a gyermek, tanuló. Lényeges, hogy kiderüljön, egy vagy több részképességterület okozza-e a teljesítménybeli elmaradást, vagy inkább egy általánosan gyengébb képességstruktúra áll a háttérben.
Az intellektuális képességzavar megállapítása/kizárása verbális-, nonverbális intelligenciatesztekkel történik.
Diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia vizsgálat
A részképességzavarok (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) elkülönítése fontos az egyéb tanulásizavaroktól. Ehhez az osztályfoknak megfelelő tantárgypedagógiai felmérés mellett speciális vizsgálatokat is végzek: Meixner olvasólapok a diszlexia, nyelvi-helyesírási felmérőlapok a diszgráfiaés számolási feladatlapok a diszkalkulia felméréséhez
Figyelem tesztek
A figyelemzavar is okozhat tanulási problémákat, ebben az esetben fontos azonosítani, hogy mi áll a háttérben. A figyelem vizsgálatához szükséges a viselkedés megfigyelése, figyelemtesztek és kérdőívek felvétele.
Tanácsadás
Hogyan tovább, ha a gyermek intellektuális képességzavar, tanulási- vagy figyelemzavar diagnózist kapott? Segítek eligazodni az ellátó rendszer labirintusában, a jogi háttér megértésében. Útmutatást nyújtok a fejlesztési területekről, fejlesztő szakemberekről, intézményhálózatról, az esetleges tanulási kedvezmények szükségességéről, arról, hogy szükség van-e további vizsgálatokra, vagy az állami ellátórendszer felkeresésére, ennek mik a lépései. Megbeszéljük, hogy segít-e, ha a pedagógiai szakszolgálat beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséget, vagy sajátos nevelési igényt állapít meg, milyen előnyökkel, hátrányokkal jár, milyen többletszolgáltatásra jogosult ezáltal a gyermek, tanuló.
Oktatási intézményekkel kapcsolatos iránymutatás
Segítek tájékozódni abban, hogy
- egy adott óvoda, általános- vagy középiskola milyen többletszolgáltatás nyújtására képes, hol lehet ennek utánanézni
- mikor fontos, hogy egy gyermek, tanuló kijelölt intézménybe járjon,
- mi a feltétele, hogy az adott intézményben vagy a pedagógiai szakszolgálatnál kapja meg a gyermek, tanuló a fejlesztést,
- hogyan lehet érvényesíteni a véleményben leírt javaslatokat,
- intézményválasztás esetén milyen szempontok figyelembevétele fontos
(többségi/gyógypedagógiai, állami/nem állami fenntartású),
- mi a szerepe, feladata ebben a pedagógiai szakszolgálatoknak, a járási és megyei szakértői bizottságoknak.
Óvodaérettség, iskolaérettség vizsgálata
Ha nem biztos benne, hogy gyermeke óvodaéretté vált 3 éves korára, vagy iskolaéretté 6 éves korára, kérje vizsgálatát! Óvodaérettség vizsgálata során feltérképezésre kerül a viselkedése és játéktevékenysége, a szociális érettsége, fejlődési szintje a nagy- és finommozgás, valamint a kommunikáció és a társas készségek területén.
Iskolaérettség esetén a fentieken túl szükséges a feladattudat, feladattartás, figyelem, motiváció,beszéd, szókincs, grafomotoros és vizouomotoros képességek, intellektus felmérése is.